Friday 18 May 2012

Waras ke tidak?

WAKTU yang ada sepatutnya digunakan untuk mencari penyelesaian, bukan kesilapan. Tapi itulah dilema yang terpaksa aku depani bila hati kata tidak, tapi akal kata ya!
Why is it? Sebab bijak pandai ada berkata, pandangan hati itu bersih dan pandangan akal itu jujur. Ada insan di dunia menggunakan hati untuk membuat keputusan, dan adakalanya ia sangat tepat dan terbaik! Ada pula insan di dunia menggunakan akal untuk membuat keputusan, dan ada juga yang berjaya dan terbaik! (kalau tak, tak ada lah istilah 'boleh diterima dek akal' kan?)
Kata-kata bijak pandai juga betul bila bercakap soal 'jangan diikutkan hati' sebab bagi mereka, hati boleh memaling-maling emosi lantas memberi kesan kepada akal untuk membuat keputusan.
Jujurnya aku tahu banyak keputusan yang aku buat memang salah dan mengguriskan ramai pihak, tapi adakah mereka terima alasan aku bila aku cakap:
'I cant do anything because i cant control my emotions & thoughts due to my psycological dissorder'
Adakah mereka akan terima? Jawapan ku tidak, sebab mentaliti dan budaya kita masih belum mampu terima kehadiran masalah psikologi ini di dalam masyarakat.
Masalah ini dilihat sangat asing dan hanya direka-reka golongan barat yang kononnya bertujuan menakut-nakutkan orang kita, orang Melayu kita, orang Islam kita!
Walhal, ia memang wujud dan kenapa kita tidak terima kerana kita masih skeptikal dengan minda yang masih tertutup dengan kekangan-kekangan tradisional.
Aku tak kata benda tu salah! Aku juga tak kata benda tu betul! Its all in your head and how uguys menginterpretasikannya!
In my case (i've being saying this over & over & over) i am not 'waras' to think straight nor feel right!
But until when? Until semua orang faham, being a person with Bipolar Dissorder in Manic Stage is not a good excuse to every single action..

Trust me, there'll be more selagi kewarasan aku ni masih bernafas. Once dah takde nafas, then ok lah kot!

No comments:

Post a Comment