Friday 18 May 2012

This Means War!

Entri semalam mendapat reaksi pelbagai daripada mereka yang faham dan tidak faham dengan situasi yang aku alami. Seperti yang aku katakan sebelum ini, aku tidak dapat menolak akan ada insan yang melihat entri aku itu sebagai alasan untuk aku melepaskan diri.
Orang boleh terus bercakap pasal apa yang aku rasa, tapi mereka tidak akan sekali-kali faham apa yang aku rasa. Bercakap dan Faham, dua entiti berbeza!
Semalam juga ada insan-insan perihatin yang tak putus-putus menghantar sms dan 'call' meluahkan pendapat tersendiri.
Mereka yang meluahkan kata-kata inspirasi, aku ucapkan terima kasih dan memang aku perlukan sangat! Tapi kepada mereka yang sengaja terus menerus meluahkan provokasi, aku ucapkan terima kasih juga kerana usaha anda memang bijak untuk memadamkan rasa marah dan kebencian dalam diri.
Melihat hal ini, aku yakin sebenarnya dihimpit dua jenis manusia yakni orang yang Pesimis dan Optimis.

Orang Pesimis melihat gelas dengan separuh kosong.
Orang Optimis pula melihat gelas separuh penuh.

Jadi, anda yang mana satu?

Ramai beranggapann aku sengaja mencari keburukan, menyatakan keaiban dan sengaja mereka cerita. Aku minta maaf kerana sampai tahap itu sekali kalian fikirkan. Walhal sejujurnya aku lebih banyak mengiyakan keburukan dan keaiban aku sendiri, bukan?
Atas sebab apa mereka beranggapan begitu? Sebabnya mereka lakukan dan hulurkan bantuan dengan tidak ikhlas, oleh sebab itu mereka terus mengungkit dan berkata-kata. Apa perlunya menghulurkan bantuan tapi mengungkit semula? Apa perlunya membantu tapi tidak ikhlas?
Apakah keikhlasan itu lengkap dengan mengucapkan perkataan itu supaya didengar semua pihak? Sebagai pengidap Bipolar Dissorder, soalan-soalan itu akan terus ditembak dan ditelan.
Mereka yang faham dan cuba untuk faham akan tahu apa yang aku maksudkan, menjadi pengidap Bipolar Dissorder bukan bermakna menjadikan ia satu alasan, tapi ia menjadi satu cara untuk pengidap berteriak meminta bantuan. Jika orang lain dengan cara sendiri, aku pula dengan cara sendiri. Sama ada dapat terima atau tidak, 'you have to blend in'.
Memang keji dan susah menjadi pengidap 'sakit mental' macam ni, if they're in my shoes then they'll know why i did and say things i dont want or meant!
Percayalah, selepas ini aku akan terus diserang dari pelbagai sisi dan sudut pandang tersendiri. Sama ada serangan itu dari dalam jiwa aku sendiri atau dari insan sekeliling. TRUST ME! I'VE BEEN THERE!
The only time aku akan ok bila runtuhnya tembok ego yang berdiri kukuh antara entiti dua insan ini.

No comments:

Post a Comment