Thursday 8 March 2012

Aku & INSOMNIA

ISU yang ingin aku kupas secara ringkas kali ini ialah mengenai INSOMNIA atau bahasa kasarnya masalah tak boleh tidur! Walaupun terma itu kadang kala digunakan dalam penulisan untuk menghuraikan masalah tak boleh tidur, tapi kalau tak silap aku, insomnia ini sebenarnya lebih elok didefinisikan kepada dua bentuk soalan yakni:


A. Adakah anda pernah berdepan dengan masalah nak tidur?


atau

B. Adakah anda berdepan dengan masalah nak tidur atau kekal tidur?

Berdasarkan bacaan 'cetek' aku suatu ketika dulu (kalau salah tolong betulkan ek?), ada beberapa jenis Insomnia yang boleh diklasifikasikan kepada bersifat sementara, akut dan kronik.

1. Bersifat sementara untuk jangka masa kurang seminggu. Puncanya kalau tak silap daripada masalah lain seperti perubahan tempat tidur, waktu tidur, tekanan atau stress sebab kerja ke apa ke.

2. Insomnia akut pula tidak upaya untuk mengekalkan tempoh tidur lena dalam jangka masa kurang sebulan. Selalunya berpunca daripada tidur yang tak ikut jadual dan kawasan tempat nak tidur tu tak cukup sifat.

3. Tahap kronik yang berlarutan lebih sebulan. Hah, yang ini sebab banyak punca terutamanya kalau berada dalam keadaan stress yang amat sangat!! Bila tahap kronik terjadi, ia boleh memberi kesan kepada pengecutan otot lantas jadi tegang (gila bab!!), halusinasi dan juga masalah mental (sikit lagi nak jadi gila). Kebanyakan mereka yang berdepan dengan tahap kronik melihat keadaan sekeliling seperti 'slow-motion'(macam siput babi bergerak, tapi lagi slow dari tu!). Malah ia juga boleh menyebabkan masalah penglihatan.



Mesti ada yang bertanya kenapa tiba-tiba aku menulis pasal isu ini. Buat pengetahuan pembaca, aku sebenarnya sedang berdepan dengan masalah ini. Jika ditanya aku dikelas mana, jujurnya masih di tahap akut. Tapi jika dilihat pada transisi setiap kejadian dan masalah sukar tidur yang sering aku alami, aku mungkin akan melalui fasa kronik tidak berapa lama lagi. Buat masa ini aku terpaksa bergantung kepada ubat tidur yang diberikan doktor.

Sampai bila akan jadi macam ini, aku tidak ada jawapan sebab kadang kala ada perkara yang berlaku tidak dirancang. Jika terjadi, maka percayalah, aku akan jadi zombi cyberjaya menggantikan zombi kampung pisang!

No comments:

Post a Comment